Opole Songwriters Festival 2020
Może ten sezon festiwalowy nie należy jeszcze do straconych? Sytuacja sprzyja wydarzeniom organizowanym w kameralnych warunkach, a do takich od zawsze należy Opole Songwriters Festival. Tegoroczna, dziewiąta edycja imprezy po raz pierwszy odbędzie się w plenerze – na terenie Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Opolu. Z myślą o bezpieczeństwie uczestników festiwalu organizatorzy zdecydowali się ograniczyć skalę przedsięwzięcia do 150 osób. – Długo się wstrzymywaliśmy, pilnie obserwowaliśmy sytuację, żałowaliśmy każdej kolejnej odwołanej imprezy, ale sytuacja zaczęła się zmieniać na naszą korzyść – mówi Roman Szczepanek, dyrektor artystyczny festiwalu. – Kameralna atmosfera wpisana jest w ideę festiwalu, co w obecnych warunkach staje się jego wielkim atutem. Niewielka skala przedsięwzięcia umożliwia nam organizację imprezy z zastosowaniem wszystkich rygorystycznych zasad bezpieczeństwa. Spotkajmy się pod koniec sierpnia, pod sceną lub online – dodaje Szczepanek. Część koncertów będzie transmitowana na żywo w internecie – w tym wyjątkowy występ Anny Jurksztowicz, która po 35 latach od pamiętnego debiutu na deskach opolskiego amfiteatru zaśpiewa w całości kultowy album „Dziękuję, nie tańczę”.
ANNA JURKSZTOWICZ
„Dziękuję, nie tańczę”
35 lat temu Anna Jurksztowicz wygrała 22. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu utworem „Diamentowy kolczyk” i odmieniła tym samym oblicze polskiego popu, chciałoby się dopisać… ale historia potoczyła się zgoła inaczej. Nowatorska kompozycja Krzesimira Dębskiego wypełniona przewrotnym tekstem Jacka Cygana zyskała kultowy status, choć dziś właściwie nie istnieje na radiowych playlistach złotych przebojów. Wybitny album „Dziękuję, nie tańczę” mimo silnego umocowania w estetyce przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych oraz w kontekście uchylającej się żelaznej kurtyny to przede wszystkim wciąż zestaw świetnych piosenek. Niedościgniony wzór dla rodzimych twórców popu, po który jednak mało kto z nich sięga. Zagrajmy to jeszcze raz… w Opolu!
Czy Madonna nagrała kiedyś coś lepszego niż „Przenikam”? – Jakub Wencel
BLOOM / MAKOWIECKI / MARSIJA „LOVELY FEAR” AND MORE…
Daniela Blooma oraz Tomka Makowieckiego łączy nie tylko serdeczna przyjaźń, ale też zamiłowanie do ambitnej elektroniki w klimacie retro. Zaowocowało to wzajemnym udziałem obu Panów na swoich autorskich albumach. Jeden i drugi wart jest przypomnienia, dlatego podczas Opole Songwriters Festival 2020 zaprezentowany zostanie w całości repertuar ze znakomitej płyty „Lovely Fear”, na której Bloom, znany dotąd jako producent muzyki filmowej, z pomocą rozpoznawalnych głosów (oprócz Tomka m.in. Gaba Kulka, Mela Koteluk) pokazał przebojowy potencjał. Towarzyszyć im będzie obdarzona niesamowitym wokalem Marsija z Loco Star. Na koncercie usłyszymy też wybrane fragmenty mocno niedocenionego albumu Makowieckiego „Moizm”, który premierę miał w 2013 roku właśnie podczas OSF. Będziemy grać z Tomkiem na starych analogach i nie będziemy się za nimi chować – mówi Daniel Bloom.
KOMETY
Pojawienie się Komet zawsze wzbudza duże emocje i zwiastuje niecodzienne przeżycia. Odporni na trendy od prawie dwudziestu lat poruszają się po własnej orbicie chwytliwych melodii i poetycko niejednoznacznych tekstów Lesława, który należy do grona najwybitniejszych autorów swojego pokolenia. Udowadniają tym samym, że romantyczne indie spod znaku Morrisseya wciąż się nie zestarzało. Przekonacie się o tym pod koniec sierpnia! „Nikt o samotności w Polsce nie śpiewa dłużej od Lesława”.
KURKIEWICZ
Pomorski muzyk młodego pokolenia. Po udanych premierach poprzednich płyt, eksperymentalno-ambientowej „Aloha Park” oraz alternatywnej „Z Całej EPy” nadszedł czas na najnowszy materiał, różniący się od jego dotychczasowych projektów. Kurkiewicz czerpie nieskończoną inspirację od największych tuzów nowej fali, takich jak Joy Division, The Cure czy Talking Heads, starając się jednocześnie uwspółcześnić ich przekaz.
JUNGSTÖTTER
Fabian Altstotter brzmi dużo poważniej, niż wskazuje na to jego młodzieńcza aparycja. Nie jest też nikim nowym na niemieckiej scenie alternatywnej. Zanim rozpoczął karierę solową, wydał dwie płyty z cenionym zespołem Sizaar. Pod pseudonimem Jungstötter w zeszłym roku zaprezentował jednak dużo mroczniejsze oblicze. Na pełnym melancholii albumie „LOVE IS” artysta ukazuje się w roli introwertycznego narratora snującego posępne, ale bardzo wciągające wizje. Gdyby Nick Cave, David Sylvian i ANOHNI mogli mieć dziecko, byłby nim właśnie Jungstötter – to komentarz znaleziony w internecie.
ENCHANTED HUNTERS
Duet znakomitych songwriterek Małgorzaty Penkalli i Magdaleny Gajdzicy. W 2012 r. zespół wydał swój debiut, zjawiskową „Peorię”, o charakterystycznej, gęstej fakturze, nietypowych wokalnych harmoniach i pięknych melodiach. Przez ostatni czas Enchanted Hunters pracowały nad materiałem w zupełnie nowej synthpopowej stylistyce, po raz pierwszy pisząc utwory w języku polskim. Album zatytułowany „Dwunasty dom” ukazał się 7 listopada 2019, a promowały go single „Plan działania” i „Pretekst”. Mimo zupełnie nowego podejścia do brzmienia, w nowych utworach wciąż słychać charakterystyczne dla Enchanted Hunters zamiłowanie do ekwilibrystycznej polifonii, wyrafinowanych harmonii i nieoczywistej struktury utworów, wszystko to w ramach chwytliwego i wciągającego popu, często odwołującego się do złotego brzmienia lat osiemdziesiątych.
NA KONIEC
Opole Songwriters Festival stanowi świetną alternatywę dla dużych, plenerowych festiwali. Organizatorzy stawiają na bliski kontakt z artystą i na muzykę, która tutaj liczy się najbardziej. To na OSF w małej klubokawiarni debiutował Kortez, chłopaki z Warhaus i zjawiskowa Sylvie Kreusch dali niezapomniane show, a Neil Halstead ze Slowdive zagrał swoje najbardziej znane piosenki w kameralnej oprawie. W zeszłym roku pojawiła się możliwość spotkania z Courtney Barnett – wybitną songwriterką, która w roli headlinera występowała na największych festiwalach muzycznych w Europie (Primavera, Lollapalooza). Podczas Opole Songwriters Festival 2019 Australijka zagrała najmniejszy koncert na trasie – dla 500 szczęśliwców.
Data:
28–29 sierpnia 2020
Miejsce:
teren Wojewódzkiej Biblioteki
Publicznej w Opolu
(wejście od ul. Niedziałkowskiego 7)